Järngrepp om säkerheten

Masugnen på SSAB i Luleå låg under sommaren som ett vilande rovdjur för att få en efterlängtad renovering. I slutet av augusti började den åter fräsa och spotta ut den glödande massan för leverans till stålverket. Då hade Inspecta säkerställt att varje svetsfog och andra delar av arbetet i detalj var gjort efter gällande krav.

SAB i Luleå är hjärtat av industrier i kommunen. De flesta invånarna har någon form av relation till företaget – om inte annat så i namnet Luleå Hockey där spelarna allmänt kallas stålmän.

Sommaren 2015 var det ett kännbart lugn på området, som ligger ett par kilometer från stadskärnan. Det pittoreska kvarteret Svartöstaden med sina trähus är närmsta granne, där många som arbetar och har arbetat på SSAB bor.

Den dag Inspectas reporter besöker SSAB är den väldiga masugnen, som smälter järnmalmen som ska bli stål så småningom, omgiven av tiotal gula kranar och det slamrar här och där. Masugnen genomgår en omfattande renovering, och samtidigt pågår flera andra stora renoveringsprojekt.

Foto: Luleå Industrimontage AB

Några rop hörs också från innandömet av denna mäktiga anordning med rörsystem likt armar som slingrar sig kring kroppen. Vid första anblicken på utsidan är det svårt att förstå att det är drygt 400 personer som den här dagen jobbar med renoveringen, de flesta är i ugnens stora gap och märks inte av på utsidan.

Dessutom är det ytterligare nästan 300 som arbetar i det närliggande stålverket med att byta två LD-ugnar (Linz och Donawitz) som används för att blåsa järnet rent.

Daniel Westerlund, projektledare på SSAB, började som sommarjobbare på företaget. Sedan var han fast. Efter utbildning hamnade han på projektavdelningen där han varit i fem år. Att ha ansvar för en sådan här omfattande renovering är inget han oroar sig över.

– Det tänker jag inte på. Det är inspirerande och roligt. Visst är det ett stort ansvar, men jag har bra folk omkring mig.

I Sverige finns det tre masugnar, två mindre i Oxelösund och så landets största i Luleå.

Foto: Luleå Industrimontage AB
– Det här är unikt för mig. Det finns ett stort intresse bland stålverken ute i Europa, där pratas det om arbetet med masugnen, berättar Daniel Westerlund.

Under de 15 år som masugnen varit i drift är det, enligt Daniel Westerlund, framför allt kylplattorna som tagit mycket stryk. Men även rent allmänt var det en sliten jätte som fick vila den 31 maj då släckningsarbetet var färdigt.

– Den här renoveringen har varit planerad länge. Vi visste att det måste göras eftersom den varit i drift i 15 år. På det här sättet säkerställer vi produktionen i 15–20 år framåt, säger Daniel Westerlund.

När så pass många människor och maskiner ska samsas om plats krävs ett rigoröst säkerhetstänk. Något som det aldrig tummas på.

– Varje dag har vi samordningsmöte med entreprenörerna. Då redovisas var alla är den aktuella dagen så att vi inte blockerar varandra. De här mötena handlar enbart om säkerhet, säger Daniel Westerlund.

När det gäller säkerhet är Inspecta en viktig del i arbetet, men på ett annat sätt. När renoveringen är klar får det inte finnas några tvivel om att allt är gjort enligt de regler som finns. Inspecta granskar att gällande direktiv uppfylls och tillverkarnas kvalitet och tittar på montagearbeten så att anläggningen uppfyller kraven.

– De synar varje svetsfog. Inspecta är ett bra kontrollorgan som har stenkoll på lagar. Något som är till stor hjälp för oss och en trygghet för mig som projektledare. Dessutom har de lokalkännedom och erfarenhet. De är verkligen på tårna när det gäller säkerhet, slår Daniel Westerlund fast.

Thomas Utterström är projektledare för Inspecta. Enligt honom är det ett omfattande arbete, men i övrigt inga konstigheter.

Thomas Utterström, Inspecta – Vi är en stab på 25 personer till och från. En del är nytt för oss, men med den långa erfarenheten vi har att jobba med kvalitets- och säkerhetsfrågor inom järn- och stålindustrin går eventuella problem att lösa. Dessutom har vi experterna på Inspecta Technology i ryggen som ett oerhört bra stöd.

På masugnen är det själva ugnen som fått nytt innandöme. Tegel i botten och kylplattor efter manteln. Huvudledningen från värmeapparaterna in till ugnen och blandkammaren byttes också ut. Ny filteranläggning byggdes till masugnen, vilket är bra både ur arbetsmiljöskäl och för den rök som kommer ut genom skorstenen.

Renoveringen av masugnen och stålverket blev klart i slutet sommaren 2015, då vaknade det vilande rovdjuret till liv. Industrihjärtat som är så betydelsefull för Luleå och SSAB började slå igen.

Text: Roger Larsson

Sidan skapad: 19 okt 2015