Skog jubilerade med 20 gånger

I år samlade Inspecta papper- och massabranschen för 20:e gången. Pernilla Utterström, seminarieansvarig, uppskattar kontinuiteten och den roll seminariet har kommit att spela.

Pernilla Utterström, Inspecta

– Seminariet har blivit så mycket mer än ”bara” ett seminarium. Numer sker en hel del kringarrangemang. Många träffas redan kvällen innan för att träffas lite mer informellt och diskutera över en bit mat, säger Pernilla Utterström som berättar om en traditionsenlig pyttipannamiddag kvällen innan med en härlig stämning.

Många företag passar även på att förlägga interna möten och kundmöten i anslutning till skogseminariet i Sundsvall.

– Det har blivit en naturlig mötesplats, de flest ska ändå åka hit, säger Pernilla Utterström.

I år abonnerade Inspecta en buss och hämtade upp deltagare ändå från Luleå och längs hela norrlandskusten. Ett smidigt och trevligt sätt att börja seminariet på.

Seminariedagarna var uppdelade i två parallella sessioner; skog respektive pappersmaskiner. Första dagen startades upp med en gemensam inledning av Inspectas styrelseordförande Ad Verkuyten som gav en överblick av branschen.

Med filosofi som vägledning

Dagens sista föreläsning avvek från de tidigares handfasta problem på bruken. Här fick deltagarna istället problematisera sitt eget liv och förhållningssätt till livet med hjälp av filosofen Gunnar Åsberg.

Gunnar Åsberg
– Hur ska jag leva mitt liv? Finns det ett gott sätt att leva och hur kan jag lära mig det? Gunnar Åsberg väver skickligt in sina livsval med allas våra tillkortakommanden. Igenkänningen är omedelbar hos publiken.

– Lycka, sex, rikedom – det är vårt samhälle i ett nötskal. Lägg till tid, ungdom, hälsa och evigt liv så har vi vad alla strävar efter, säger Gunnar Åsberg och berättar att han från att ha varit en högpresterande karriärist fick insikt om sig själv och därefter gjorde sina val hur han ville leva sitt liv.

– Filosofi är kärlek till vishet. Kärlek är att vilja någons positiva utveckling, säger Gunnar Åsberg.

Kvällen avslutades med en gemensam middag med underhållning av coverbandet Ständ ut Blakk. Många kommer till seminariet år efter år och diskussionerna vid middagsborden handlade mycket om vardagens arbetsrelaterade problem.  Dagens seminarieämnen fortsatte vid maten sattes in i deltagarnas egna sammanhang.

– Det är det skogseminariet handlar om; vi träffas, diskuterar och lär oss av varandra, säger Pernilla Utterström.

Av: Helén Kim
Sidan skapad: 18 apr 2012