Besiktning av Skyview – ett toppenuppdrag

Besiktningsingenjörens vardag är sällan enahanda och trist, men det finns ändå uppdrag som sticker ut extra mycket. Ett exempel är besiktningen inför driftsättningen av Stockholms nya sevärdhet, Skyview, som ger turister och stockholmare en hisnande vy över Sveriges huvudstad från toppen av Ericsson Globe.

Inspecta säkrar åken i Stockholms nya turistattraktion

”Globen är en speciell plats. Det förekommer takras från kupolen och för att bygga banan för Skyview krävdes hjälp av bergsbestigare som hängande i remmar med hjälp av 60 helikopterlyft fäste in 70 ton och 115 meter lång räls samt 42 ton stålförstärkningar i Globens befintliga fackverk.,” säger besiktningsingenjör Lennart Clarin, som tillsammans med Patrik Grönblad, beräkningsingenjör och Jim Järn, elbesiktningsingenjör, utfört slutbesiktningen av de två glasgondolerna, skenorna, drivmekanismen och säkerhetsanordningarna.

”Vi fick också ta oss en rejäl funderare på vilken typ av objekt som anläggningen är: hiss, bergbana eller nöjesanläggning? En hiss ska ha två stannplan, men Skyview har ingen övre plattform utan passagerarna får nöja sig med att beundra Stockholm inifrån gondolen när man når toppen, 130 meter över havet.

Anläggningen motsvarade inte heller definitionen för en bergbana trots att den är mekaniskt och tekniskt likartad. En hiss får köras av allmänheten, medan denna utrustning kräver en utbildad person, kanske lämpligen kallad gondoljär. Därför slog vi till slut fast att Skyview är en tivolianordning som inte ska användas vid risk för snö och nedisning.”

100 ton stål på Globen

När idén att förse Globen med en yttre gondolhiss kom upp inom SGA Fastigheter var det många företag som tackade nej. Till slut fick Liftbyggarna i Östersund, ett av Sveriges mest erfarna företag inom linbanebranschen, uppdraget att skapa den nya banan som följer Globens sfäriska yttre. För konstruktionen svarar WSP Byggprojektering och bygg entreprenör NCC, som lyckades få drygt 100 ton stål att passa till Globens profil. Den tidigare konstruktionen hade beräknats för hand, men idag har konstruktionen beräknats med hjälp av3D-programmet Tekla Structures. Under de 20 år som gått sedan invigningen hade fackverkets geometri faktiskt förändrats en del, vilket gjorde att anpassningen av den nya konstruktionen blev extra krävande.

Projektet har krävt hög kompetens

”Skyview måste vara en absolut säker anläggning. För kontroll av beräkningarna för banor och globens fackverk står några mycket erfarna före detta stålbyggnadsprofessorer från KTH, på företagen Broresurs Stockholm AB och Stålbyggnadskontroll i Solna. Vi på Inspecta i Sundsvall har erfarenhet av berg- och linbanor samt skidliftar och kompetens att bedöma och räkna på ingående detaljer.”

Sänkt hastighet bra för höjdrädda

Säkerheten är A och O. Lennart Clarin berättar att gondolerna drivs med vajer på samma sätt som en linbana eller en bergbana. ”På varje gondol finns två kraftiga fångbromsar som klipper till om något händer med de 26 millimeter tjocka och 290 meter långa linorna. I fortlöpande tillsyns- och serviceprogram för Skyview ingår bl.a regelbunden linkontroll med mobil röntgen. Varje dag genomförs en morgontur för kontroll innan gondolbanan öppnas för allmänheten och daglig tillsyn genomförs enligt schema.”

Om det skulle inträffa ett stopp mitt i banan kan gondolen evakueras genom att den andra gondolen körs upp och en brygga läggs mellan dem. Annars kan de flesta problem lösas med reservsystemen eftersom konstruktionens väsentliga delar är redundanta.” Skyview måste vara en sk failsafe anläggning, vilket innebär att fel eller driftstörning inte får medföra en farlig situation.

För att besökarna ska känna sig väl till mods under den svindlande resan har man sänkt hastigheten från ursprungligen planerade 0,6-1,0 m/s till 0,3 m/s. ”Den lägre hastigheten användes under de första testerna och det visade sig att också höjdrädda upplever färden som behaglig.”

Lockar utländska turister och infödda stockholmare

När 30-miljonersprojektet Skyview planerades var det viktigt att inte Globens kända profil förändrades. Nu går de två gondolbanorna diskret upp från samma sida som huvudingången. Redan vid starten i februari var trycket hårt på anläggningen. ”Skyview ingår som en del i Stockholmskortet. Tack vare lågprisflyget har vi året om en stor tillströmning av utländska besökare, spanjorer, italienare, fransmän m m. Under helgerna är det stockholmarna själva som bokar en tur med familjen. Vi har haft så mycket passagerare att vi fått sätta in extra personal. Många företag har också bokat en tur för sina anställda”, säger Christer Ferngren från Globe Arenas.

”Den första gondolen har gått som ett urverk med undantag av den första dagens problem med snöoväder. Just nu testar vi den andra gondolen för snedbelastning, 1300 kg i form av fyllda vattendunkar som står på ena sidan av kabinen. Maximal last under normal drift är 1200 kg, vilket motsvarar 16 personer. Vi kollar att inget händer med reglerutrustningen när vi testar extremfall”, förklarar Lennart Clarin medan han uppmärksamt studerar den lugna färden upp mot Globens topp.
”Vi är glada att kunna medverka till att visa Stockholm från ett nytt perspektiv. Tack vare noggrann kontroll och en grundlig besiktning innan driftstarten blir gondolfärden trygg och säker.”

Av: Tage Eriksson

Sidan skapad: 19 mar 2010