Lämpöenergiamittaukset varmistavat prosessin toimivuutta ja voivat tuoda satojentuhansien säästöt

Keskikokoisen lämmöntuotantolaitoksen sisällä alkaa nopeasti hikoiluttaa. Rajamäen tehdasalueella sijaitseva laitos tuottaa höyrystä energiaa koko alueelle, muun muassa Altian viinatehtaalle, Koskenkorvan alkulähteelle. Inspectan asiantuntija Taavi Koskinen ei välitä kuumuudesta, vaan kiinnittää tottuneesti niin kutsuttua clamp-on-ultraäänimittaria putkistoon. Mitähän tässä tapahtuu?

Lämpöenergian mittausKoskinen on Inspectan lämpöenergiamittausten asiantuntija. Mittari kiinnitetään, jotta laitoksen energiamittaukset voidaan kalibroida.

”Mittauksilla selvitetään laitoksen höyryn ja palautuvan lauhdeveden sisältämä energia. Näin voidaan laskea laitoksen hyötysuhdevaikutus, eli paljonko käytettävästä polttoaineesta saadaan energiaa. Lisäksi saadaan selville mahdolliset mittausvirheet. Tämä on kalibroinnin lähtökohta ja idea. Kun asiakas maksaa saadusta energiasta, on tärkeää, että laskutukseen menevä luku on oikea”, Koskinen selvittää.

Mittarien kalibrointi onkin erityisen hyödyllistä silloin, kun laskutus perustuu lämpöenergiaan ja materiaalivirtoihin. ”Pienetkin virheet voivat kumuloitua asiakkaalle satojentuhansien eurojen turhiksi kuluiksi. Kalibrointikulu on tästä vain pieni murunen”, toteaa Taavi Koskinen.

Tulevaisuudessa mittausten merkitys korostuu entisestään, kun muun muassa päästökaupassa vaaditaan energiankulutuksen tarkkaa ja luotettavaa seurantaa. Tämä asettaa lisävaatimuksia myös puolueettomalle ja luotettavalle mittareiden kalibroinnille.

Tukea prosessin tehokkaalle toiminnalle

”Lämpöenergian mittaus vaatii osaamista ja kenttäolosuhteisiin sopivia laitteistoja. Inspectan laitteistolla putkistojen halkaisijat voivat vaihdella 50 millimetristä aina 1,5 metriin, eikä tehtävä työ häiritse mitattavaa prosessia millään lailla”, kuvailee Koskinen. Inspectan mittausmenetelmä on akkreditoitu, mikä tarkoittaa erityistä luotettavuutta asiakkaalle: mittaukset ovat jäljitettävissä kansainvälisiin mittanormaaleihin. Tämä on omiaan lujittamaan myyjän ja ostajan luottamusta toisiaan kohtaa.

Lämpöenergian mittaus”Kalibroinnit nähdään usein pienenä osana laitoksen toimintaa. Laajemmin ajatellen kalibrointeja kuitenkin tehdään, jotta asiakas voi varmistua prosessinsa toimivuudesta – toimitaanko tehokkaasti ja ilman hukkaa?”, pohdiskelee Koskinen.

Teksti ja kuvat: Hanna Harjula

Sivu luotu: 25 syys 2012