Kalibrointilaboratorio aukesi Raumalla parin vuoden tauon jälkeen

Inspecta avasi lokakuussa pituuskalibrointiin erikoistuneen laboratorion Raumalle. Alueen teollisuus on iloinen laboratiorion paluusta maisemiin.

Laboratoriota hyödyntävät erityisesti konepajateollisuuden yritykset;Rauman kalibrointilabotorion avajaiset kalibroitavaksi tuodaan muun muassa erilaisia mittavälineitä ja -paloja. Metalliteollisuudelle tarkat mittaukset ovat elintärkeitä, sillä ilman mittavälineiden säännöllistä todentamista menettävät mittaukset merkityksensä.

Yleensä tarkasti suljettujen ovien takana toimivassa kalibrointitilassa vietettiin avajaisia ja avoimien ovien päivää 2.11.2012. ”Tilaisuus onnistui hyvin. Parisenkymmentä asiakasta kävi tutustumassa muun muassa kalibrointimenetelmiin, -välineisiin ja palveluihimme”, sanoo toimialapäällikkö Miia Kettunen. Yksi paikan päällä tutustuneista oli
R-Sarkon Oy:n laatujohtaja Merja Kääntee. Kääntee kertoo, että laboratorion tuloa on ainakin heidän yrityksessään odotettu innokkaasti.

Kalibrointi tärkeä osa laadunhallintaa

Merja Kääntee, laatujohtaja, R-Sarkon Oy
Merjä Kääntee on iloinen laboratiorion paluusta Raumalle

”Meillä kalibrointi on oleellinen osa laadunhallintaamme ja koko tuotantoprosessia. Alihankintaprosesseissa on erityisen tärkeää, että mittaukset ovat todennettuja, sillä tämä vaikuttaa koko hankintaketjun laatuun.” Päähankkijat ovatkin R-Sarkonilla oleellisessa osassa, sillä tämä raumalainen automaattisorvaamo valmistaa koneistettuja sarjatuotanto-osia eri tuotannonaloille sekä Suomeen että ulkomaille.

Rauman laboratorion kiistattomin etu on Käänteen mukaan läheinen sijainti, johon on helppo poiketa. ”Toki tärkeää on myös ammattitaito, ja kalibroijat ovat ihmisenä vähän ’omaa rotuaan’. Osaamista Inspectan laboratoriovastaavalta Kari Rintalalta ainakin löytyy”, Merja Kääntee sanoo.

”Avajaisissa huomasi, että laboratorion paluulla on Rauman alueella myös yhteiskunnallinen merkitys. Avoimien ovien päivässä vierailivat muun muassa apulaiskaupunginjohtaja Tomi Suvanto sekä Rauman kauppakamarin toimitusjohtaja Jaakko Hirvonsalo”, kertoo Inspectan liiketoimintajohtaja Jukka Taitto.

Teksti: Hanna Harjula

Sivu luotu: 14 marras 2012